دانلود آثار جاودانه سيد جواد ذبيحي

 

 

براي دانلود چند اثر تصويري از سيد جواد ذبيحي از سايت آپارات روي لينك زير كليك نمائيد:

 

 

 

سيد جواد ذبيحي - آپارات

 

دانلود دعای کامل  سحر

 

1- بخش اول :

الف - چند آواز 

1- مناجات شور                                                                            دانلود

2- چراغ حق ( بيات ترك )                                            دانلود

3- مدح علي شور                                                    دانلود

4- مناجات ( سه گاه مثنوي )                                     دانلود

 

ب -  اذان

1- اذان سيدجواد ذبيحي از سايت شميم                                           دانلود اذان

2- اذان سيدجواد ذبيحي  ( همراه با تصوير از سايت آپارات )              دانلود اذان

ج - مناجات ها

1- دعاي سحري  از سايت صداي كودكي من                                  دانلود

2- ربنا  مرحوم ذبيحي   از سايت تبيان                                            دانلود

3- ربنا  مرحوم ذبيحي   ( همراه با تصوير از سايت آپارات )                دانلود

 

 

 

2- بخش دوم : 

 

1- دستگاه سه گاه                             دانلود از يوتيوب

2- آواز بيات زند                                   دانلود از يوتيوب

3- آواز بيات ترك                                  دانلود از يوتيوب

 

 

 

***

 

3- بخش سوم :

مناجات فارسی به روایت سید جواد ذبیحی – بخش اول

 

خواندن مناجات با زبان فارسی و لحن موسیقی ایرانی، هنری بود که تا همین بیست سی سال پیش، جریان مسلط موسیقی مذهبی ما بود. پیشینه آن به درستی بر ما روشن نیست ولی دست کم  می توان خوشبین بود که حدود هزار سال پیش همزمان با جریان ملی گرایی ایرانیان، این هنر ایرانی-اسلامی کم کم شکل گرفته باشد. خلق آثاری چون شاهنامه فردوسی و مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری حکایت از یک رویکرد هویتی ایرانیان دارد که در کنار دیانت اسلام ، خواهان حفظ علایق فرهنگ ملی هم بودند.

اما چهره نام آشنای مناجات خوانی فارسی در دوره معاصر کسی نیست جز زنده یاد سید جواد ذبیحی که مجموعه آثارش می تواند به منزله یک دوره آموزشی برای خوانندگان جوان آواز ایرانی باشد. صدا و لحن ذبیحی با نمونه های مشابه دیگر خوانندگان آواز اصیل ایرانی، تفاوت های چشمگیری دارد. اول اینکه موسیقی او همانند موسیقی های بومی ایران، کاملاً کارکردی است و به هیچ روی قابل مقایسه با انواع صرفاً هنری یا تفننی و تفریحی نیست. دوم آنکه وی بر خلاف جریان مسلط آواز معاصر ایران، بسیار شفاف می خواند. چنانکه اگر یک زبان آموز فارسی –شهروند خارجی- بخواهد از طریق آواز ایرانی هم زبان فارسی اش را تقویت کند، بهترین گزینه، آوازهای سید جواد ذبیحی است.

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت اول

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت دوم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت سوم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت چهارم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت پنجم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت ششم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت هفتم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت هشتم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت نهم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت دهم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت یازدهم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت دوازدهم

 

مناجات شور با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت سیزدهم

 

نمونه های قابل دانلود را به اندازه های کوچک تقسیم کردم تا پیاده سازی آن برای همه ممکن باشد. کلیت مناجات در دستگاه شور شکل گرفته است. منتهی در قسمت های پنجم و ششم، ذبیحی آشکارا سر از ابوعطا در می آورد و باز به شور بر می گردد. دو بخش دوازده و سیزده نیز در فضای دشتی سیر می کنند.

بخش دوم:

 

مناجات فارسی به روایت سید جواد ذبیحی–بخش دوم

 

در بخش نخست از مجموعه مناجات های فارسی به روایت سید جواد ذبیحی، نمونه هایی از اجرای وی را در دستگاه شور و آواز دشتی شنیدید. اینک در بخش دوم، اجرای دیگری از مناجات اش را در دستگاه شور و آواز ابوعطا می شنوید. نکته قابل توجه در آثار ذبیحی، عنایت او به وجه کارکردی موسیقی آوازی در مناجات خوانی است. بدین معنی که وی، پیش از آنکه به ارائه موسیقی آوازی و قالب های از پیش تعیین شده توجهی داشته باشد، به کلام آن و نحوه بیانش می اندیشد. در نتیجه وقتی برای مثال با درآمد شور وارد می شود، هیچ الزامی ندارد که گوشه به گوشه دستگاه شور را دنبال کند. به همین دلیل ملاحظه می کنیم، در همین نمونه های پیش رو، بعد از درآمد شور اشاره ای به گوشه دلکش می کند و سپس سر از ابوعطا در می آورد. خلاصه کلام اینکه ذبیحی در این گونه اجراها به دنبال ارائه الگوهای آوازی ردیف نیست و آزادانه در موسیقی دستگاهی می چرخد و آنچه را که برای بیان کلام آوازی اش لازم می داند، به کار می گیرد. در قسمت هشتم اگر خوب دقت کنید، ذبیحی از تحریرهای عربی هم برای زینت بخشیدن به آوازش استفاده می کند. ولی کلیت کار وی از چارچوب موسیقی دستگاهی خارج نمی شود.

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت اول

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت دوم

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت سوم

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت چهارم 

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت پنجم

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت ششم

 

 مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت هفتم

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت هشتم

 

مناجات شور-ابوعطا با صدای ذبیحی را دانلود کنید-قسمت نهم 

 

بخش سوم:

 

مناجات فارسی به روایت سید جواد ذبیحی – بخش سوم

تا کنون در دو بخش مجموعه ای از مناجات های فارسی با صدای زنده یاد سید جواد ذبیحی را شنیدید. نمونه های پیشین همگی در دستگاه شور، آواز ابوعطا و بخش کمی هم در آواز دشتی بودند. اینک در بخش سوم، اجرای دیگری از مناجات او را در دستگاه همایون می شنوید.

 

مناجات همایون با صدای ذبیحی را بشنوید-قسمت اول

 

همان را در حجم کم بشنوید

 

اگر به ابتدای مناجات دقت کنید، ذبیحی عبارت بسم الله الرحمن الرحیم را کاملاً در دستگاه سه گاه می خواند ولی بلافاصله عبارات بعدی را در دستگاه همایون ادا می کند و این یک نکته فراموش شده ای در موسیقی آوازی معاصر است که متأسفانه کسی بدان توجه ندارد. حتی بزرگان آوازی ما هم بی توجه به این موضوع،  مشغول تولید انبوه شده اند! آنچه ذبیحی در این آواز ارائه می دهد، جلوه ای از دستگاه همایون قدیم است که به راحتی قابلیت دورگردانی (مدولاسیون) به دستگاه سه گاه را دارد. این ویژگی در درآمد همایون جدید وجود ندارد و اگر کسی چنین تلاشی بکند، نهایتاً از سه گاه ترکی سر در می آورد.

 

مناجات همایون با صدای ذبیحی را بشنوید-قسمت دوم 

 

همان را در حجم کم بشنوید

 

گر چه ذبیحی در این آواز بازگشتی به سه گاه ندارد ولی فرودهایش کاملاً بر اساس همایون قدیم شکل می گیرد و خواننده متبحر اگر اراده کند، براحتی می تواند سری به سه گاه بزند. زنده یاد علی تجویدی این ویژگی را به صورت عملی در یکی از آثار مشترکش با خانم حمیرا به نمایش گذاشته است. علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می توانند به نوشته یادمان استاد تجویدی مراجعه کنند.

 

مناجات همایون با صدای ذبیحی را بشنوید-قسمت سوم

 

همان را در حجم کم بشنوید

 

به نظر من نمونه آوازهای مرحوم ذبیحی الگوهای بسیار جالبی برای علاقه مندان آواز ایرانی هستند. بویژه آنان که دنبال شیوه های متعدد اند و شیوه مسلط استاد شجریان برایشان کافی نیست. ضمن اینکه آواز همایون ذبیحی در صد سال اخیر یکی از نادر آوازهای همایون قدیم به شمار می رود. اگر به کارنامه آوازی بزرگانی چون شجریان ، ناظری و زنده یاد بسطامی دقت کنید، فقط همایون جدید را خواهید شنید. بنابراین آواز  ذبیحی می تواند دریچه ای به روی علاقه مندان بگشاید تا غیر از نمونه های رایج، صداها و جلوه های آوازی دیگری را هم بشنوند. البته اگر شما از دنباله روان پر و پا قرص موسیقی دستگاهی هستید، می توانید هنگام شنیدن آواز همایون ذبیحی، از تحریرهای عربی او صرف نظر کنید و نشنیده بگیرید. آن زنده یاد برای زینت بخشیدن به آوازش ابایی نداشت که از عناصر غیر ایرانی هم بهره بگیرد.

بخش چهارم:

 

 

سید جواد ذبیحی کیست

یکه تاز مناجات خوانی در رادیو ایران

راه اندازی ایستگاه رادیو ایران در اردیبهشت 1319 خورشیدی (1940 میلادی)، موسیقی ایرانی و از جمله نوع مذهبی اش را در مسیر متفاوتی قرار داد. اتفاق مهم این بود که پای برخی از مجریان موسیقی مذهبی به رادیو کشانده شد. در نتیجه صدای شان به گوش میلیون ها ایرانی رسید و خود به خود علاقه مندان زیادی پیدا کرد. نخستین چهره مشهور، فردی به نام سید جواد ذبیحی بود. او مناجات خوانی را از کودکی نزد پدرش در محافل مذهبی آغاز کرد و چون در جوانی، شهرت صدایش به رادیو رسید، این امکان را یافت تا هنرش را به جمعیت قابل توجهی از ایرانیان ارائه دهد. وی در ماه های رمضان، از سال 1328 خورشیدی تا وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 پیوسته در رادیو می خواند.

پدرش سید اسدالله ذبیحی درکه‌ای، مداحی از ساکنان روستای درکه واقع در شمال تهران بود. او به واسطه ازدواج با یک زن مشهدی -علاوه بر مادر سیدجواد- در این شهر اقامت داشت و به همین دلیل سیدجواد ذبیحی، همواره در میان دوستدارانش به هنرمند مشهدی معروف بود. سیدجواد ذبیحی مرد خوش‌ لباسی بود که فینه عربی به سر می‌گذاشت و مجالس بزرگ مذهبی در تهران و شهرستان‌ها  را اداره می‌کرد. سواد زیادی نداشت، اما تمام ردیف‌های آوازی را به خوبی می‌شناخت. او پس از ورود به رادیو، علاوه بر اجرای موسیقی صرفاً مذهبی، از سال ۱۳۳۶ با همکاری زنده یاد داوود پیرنیا و هنرمندانی چون حسن کسایی، رضا ورزنده، جلیل شهناز، احمد عبادی، مرتضی محجوبی، علی تجویدی، پرویز یاحقی، حسین تهرانی، مهدی خالدی و فرهنگ شریف، آوازهای زیبایی را به همراه ساز ایشان به یادگار گذاشت. نکته این که وی معمولاً به همراه ساز این هنرمندان آواز نمی خواند. بلکه در ابتدا ایشان دقایقی بداهه نوازی می کردند و سپس ذبیحی یک آواز کامل را بدون ساز می خواند* و در انتها بار دیگر هنرمندان به اجرای موسیقی سازی می پرداختند.

برگ سبز شماره یک با صدای ذبیحی را بشنوید-بخش اول

  برگ سبز شماره یک با صدای ذبیحی را بشنوید-بخش دوم

  برگ سبز شماره یک با صدای ذبیحی را بشنوید-بخش سوم

مجموعه برنامه "برگ سبز" را داوود پیرنیا به نام ذبیحی کلید زد. نخستین برنامه، با شعری از هاتف اصفهانی با ترجیع بند "یکی هست و هیچ نیست جز او، وحده لا اله الا هو" در مثنوی سه گاه همراه با دکلمه آقای پیمان اجرا شد. رنگ سبز در فرهنگ ایرانی، نماد سیادت محسوب می شود و سید بودن ذبیحی، دلیل این نامگذاری بوده است. پیرنیا اعتقاد داشت: "این از آن برگ سبزهایی است که هیچ گاه زرد نمی شود".

گفت و گوی ذبیحی با مجری رادیو ایران را بشنوید

مناجات سحر در گوشه بیات راجه با صدای سید جواد ذبیحی را بشنوید

29 سال حضور مداوم ذبیحی در رادیو ایران، کارنامه پرباری را برای موسیقی مذهبی این دیار به همراه داشت که امروزه بخش اندکی از آن موجود است. از اجرای برنامه گل‌ها و مناجات‌های او در رادیو و مجالس دیگر مذهبی چیزی حدود 60 اثر باقی مانده است. شاید در آرشیو محرمانه رادیو هنوز هم نمونه های غبار گرفته ای باشد. در این صورت، فقط گذر زمان کارگشا خواهد بود.

شیوه آوازخوانی و مناجات خوانی ذبیحی آشکارا متفاوت بود. وقتی قرار بود در برنامه گل ها به همراه سایر هنرمندان، آواز بخواند، کاملاً در چارچوب ردیف آوازی حرکت می کرد و از انواع تحریرها بهره می جست. اما در مناجات خوانی، رویه دیگری در پیش می گرفت. حذف بیشتر تحریرها و تأکید بر شفاف خوانی در مناجات ها، بی آن که از جذابیت صدایش بکاهد، این بهانه را از برخی مذهبیون سلب می کرد تا او را به صوت غنا متهم نکنند. گفتنی است، یکی از دلایل مذهبی های مخالف موسیقی، همین تحریرهای زیبای موسیقی ایرانی است که از نظر ایشان مصداق صوت حرام اند!  

مناجات فارسی در بیات ترک و شور با صدای سید جواد ذبیحی را بشنوید

آثار سید جواد ذبیحی از منظر پاسداشت زبان فارسی نیز اهمیت زیادی دارند. او با آن که به مناجات های عربی وقوف کامل داشت، ولی بیشتر انرژی خود را معطوف به مناجات خوانی به زبان فارسی کرده بود. در واقع می توان گفت ذبیحی دنباله رو تفکر خواجه عبدا... انصاری بود که هزار سال پیش با سرودن دوبیتی های زیبای فارسی، سیر مناجات خوانی را از عربی به فارسی برگرداند. مرحوم ذبیحی نیز همانند خواجه عبدا... نیک دریافته بود که واژگان مناجات های عربی برای عموم قابل فهم نیست و در نتیجه فایده ای معنوی به همراه ندارد. در حالی که خواندن و شنیدن مناجات های فارسی چون برای مخاطب ایرانی کاملاً مفهوم است، خود به خود در تزکیه نفس ایشان، نقش پر رنگ تری بازی می کند.

 

 

****

 

فروش كامل ترين آثار زنده ياد سيد جواد ذبيحي آغاز شد 

 

 

يك فرصت استثنايی



 
   

با سلام

 

در آستانه حلول ماه مبارك رمضان


در سال 1394

 

 

ارسال رایگان آثار زنده یاد سید جواد ذبیحی 

به سراسر کشور آغاز شد

 

 

تخفيف ويژه و ارسال رایگان

  


 

آثار كامل و جامع 

 

زنده ياد سيد جواد ذبيحي

 

روي 2 / دو لوح فشرده CD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حاوي 95 فايل  MP3

 

 

مجموعه آوازها ومناجاتهای سید جواد ذبیحی در 2 سی دی

 

این مجموعه روحانی وجالب  آثاری از آوازها مناجات ها .مداحی .اذان ونیایش ها وگلهای مرحوم سید جواد ذبیحی می باشد

 

برگ سبز 1  21:20

 

برگ سبز 2  31:16

 

برگ سبز 3  31:12

 

برگ سبز 4  29:20

 

برگ سبز 9  24:49 

 

برگ سبز 11  29:51

 

برگ سبز 13  29:25

 

برگ سبز 17 27:57

 

برگ سبز 24  29:49

 

برگ سبز 51  27:13

 

برگ سبز 69  30:10

 

گلهای رنگارنگ 117  28:23

 

گلهای رنگارنگ 204 29:54

 

یک شاخه گل 46  25:59    

 

دعای افتتاح    35:25

 

دعای مجیر    50:38

 

اذان    05:16

 

ربنا 1  05:30

 

ربنا 2  02:04

 

گفتگوی رادیویی    05:39

 

گزارش رادیویی    18:28

 

شعر دکتر قاسم رسا  10:36

 

شعرحکیم الهی قمشه ای  20:27

 

مناجات شور 21:48

 

مناجات   03:38

 

سحرگاهی   15:03

 

آواز ومناجات افشاری  29:41

 

مناجات ابوعطا   28:21

 

مناجات همایون  08:15

 

مناجات علی,مسجد کوفه   28:31

 

آواز دشتی   11:05

 

آواز دشتی    04:22

 

مثنوی وبیات ترک   4:37

 

پناهی تومرا  31:25

 

شور دشتی   28:05

 

درمدح علی   03:11

 

سه گاه مثنوی   04:32

 

سینه ها بینم   12:34

 

کاتب وحی الهی   09:16

 

دل شب  14:32

 

بحر وبر   01:51

 

راه صدق وصفا  13:26

 

خوبان   11:05

 

جوهر علی (ع)  12:35

 

چراغ حق   08:35

 

ناله کن ای دل   01:39

 

علی را کشتند   04:28

 

شهادت علی(ع)  14:14 

 

مناجات منسوب به علی (ع)   23:42

 

مظهر اسرار   05:17

 

علی گویم علی جویم  10:55

 

جانم علی(ع)  14:05

 

علی علی(ع)  07:54

 

 تاسوعای سال 52   5:00

 

در مدح امام حسین (ع)   2:55 

دعای سحر

 

 

 

همراه با متن تمامي مناجات ها

 

 

 

 

گزینه اول:

 

  

با 50% تخفيف و ارسال رایگان

 

همراه با یک سی دی  هدیه سایت آواز مذهبی

به ارزش 2500 تومان

 

از طریق پست پیشتاز

 

 

 قیمت گزینه اول  18000 تومان

 

 

 

   گزینه دوم : 

 

 

پیشنهاد سایت آواز مذهبی گزینه دوم می باشد

 

 

برای مشاهده لیست آثار

 

سی دی طلایی مناجات خوانی

 

 روی لینک زیر کلیک نمائید:

 

 

 

لوح طلایی مناجات خوانی

 

 

 

 

 قیمت گزینه دوم  20.000 تومان

 

 

 

در

 

صفحه پرداخت آنلاین

 

برای پرداخت وجه روی عکس زیر کلیک فرمائید :

 

 

default

 

 

 

 

 

از چپ به راست: سيد جواد ذبيحي - احمديان

 

 

Skip Navigation LinksSkip Navigation Links
كداميك از آثار ماندگار زير را جزء اركان اصلي آواز مذهبي مي دانيد



 
Skip Navigation Links