تعزیه

نقش تعزیه در موسیقی ما

تعزیه نقش بزرگی را در تربیت آواز خوانها به عهده گرفته است چنانکه بهترین خوانندگان ما ، در مکتب تعزیه پرورش یافته اند ( استاد روح الله خالقی )

 

 

 وبسايت هاي تخصصي تعزيه

 

 

 

استاد كريم خاني و تعزيه

 

موسيقي اصيل ايراني از تعزيه به ما رسيده است

 

 

 

خواننده قطعه "تكه اي از بهشت":

 

موسيقي اصيل ايراني از تعزيه به ما رسيده است

 

محمدعلي كريمخاني درخصوص قطعه "تكه اي از بهشت" كه در وصف امام رضا(ع) خوانده و به كرات از رسانه ملي شنيده شده است،گفت: سبكي كه در اين ترانه استفاده شده بين نسل جوان بسيار پرطرفدار است و اين ترانه در شهرهاي مختلف هم مورد استقبال زيادي قرار گرفته كه باعث خوشحالي است.

 

 

 

محمدعلي كريمخاني،مداح و خواننده قطعات مذهبي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:موسيقي اصيل ايراني از تعزيه به ما رسيده است و اين ريشه در سنت ما دارد.

 

وي افزود:موسيقي وقتي ريشه دار و با اصالت باشد به طور حتم براي مردم دلنشين خواهد بود،زيرا اين نوع موسيقي،جدا از اين كه بسيار سنگين است،عامه پسند بوده و مورد استقبال مردم قرار مي‌گيرد.

 

كريمخاني ادامه داد:موسيقي وقتي سبك و به دور از اصل و ريشه باشد؛ هيچ گاه در ميان مردم ماندگار نخواهد شد و زمان زيادي به طول مي‌انجامد تا براي عده اي محدود، مورد پسند قرار گيرد.

 

وي با اشاره به اين كه نيت ما جوان پسند بودن اشعار و موسيقي مداحي است،تصريح كرد: جوانان كشور ما، جدا از ماه هايي چون محرم، به موسيقي پاپ گوش مي‌دهند و به همين دليل بايد سعي شود تا در ماه محرم موسيقي اصيل بيشتر در ميان مردم و جوانان آورده شود.

 

كريمخاني بيان داشت: جوانان بايد موسيقي اصيل را بشناسند و در ابتدا رديف و دستگاه ها را ياد بگيرند، تعزيه خوانان ما تمامي دستگاه هاي موسيقي را از بر هستند و كارشان طبق اصول و قاعده بيش مي‌رود، زيرا اگر غير از اين باشد، براي شنونده جذاب نخواهد بود.

 

وي با بيان اين كه سابقه رابطه او با موسيقي به 40 سال مي‌رسد، عنوان داشت: موسيقي و علم مخصوص به آن دريايي عظيم است و من پس از سال ها، هنوز با تمامي جزئيات آن آشنايي ندارم، زيرا كسي به طور مستقيم به من درسي نداده است و من خود ياد گرفته ام.

 

كريمخاني با اشاره به اين كه در ايران و تاريخ اين كشور شعراي بسيار خوبي وجود دارد، اظهار داشت: شعراي ما، از ديرباز تاكنون اشعار بسيار ارزشمندي را سروده اند كه پس از گذشت سال ها و قرن ها، هنوز اشعارشان ماندگار بوده و در ذهن مردم است، به طور مثال محتشم كاشاني با سرودن شعر "باز اين چه شورش است" اين مسئله را ثابت مي‌كند.

 

اين مداح در خصوص قطعه "تكه اي از بهشت" كه در وصف امام رضا(ع) خوانده و به كرات از رسانه ملي شنيده شده است، گفت: سبكي كه در اين ترانه استفاده شده بين نسل جوان بسيار پرطرفدار است و اين ترانه تا آنجا كه من اطلاع دارم در شهرهاي مختلف مورد استقبال زيادي قرار گرفته كه باعث خوشحالي است.

 

وي افزود:من به شعر سنگين علاقه زيادي دارم و قصدم خواندن شعري با اصالت زياد و تاثيرگذاري بالاست.

 

كريمخاني تصريح كرد:سه عنصر صدا، شعر، آهنگ و رديف، مهمترين مولفه هاي موفقيت يك ترانه است و اغلب مداحي ها در قالب دستگاه هاي دشتي، چهارگاه و شوشتري و يا ابوعطا صورت مي‌گيرد.

 

وي عنوان داشت: بايد شعري را انتخاب كرد كه مورد پسند 80 درصد مردم قرار بگيرد و اين قشر با آن ارتباط برقرار كنند.

 

كريمخاني اشاره كرد: تدريس،محيطي آرام و مكاني مناسب مي‌طلبد و اگر چنين شرايطي براي من وجود داشت،به اين كار مي‌پرداختم اما متاسفانه امكانش نيست./ه

  

 

 

خبر  در گذشت استاد مشايخي از پيشكسوتان عرصه تعزيه خواني كشور

 

 

 

هیئت امنای انجمن تعزیه ازنا درگذشت استاد تعزیه ایران رضا مشایخی را به کلیه هموطنان عزیز تسلیت گفت
امروزیکشنبه مورخ 26شهریور با خبر شدیم که  رضا مشایخی تعزیه خوان نامدار کشور دار فانی را واع گفت  انجمن تعزیه  ازنا که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان میزبان رضا مشایخی بود و در پای مجلس شهادت امام حسین (ع) که رضا مشایخی به عنوان آخرین یادگار مجلس شهادت را دراین شهرستان اجراء کرد همراه با مردم علاقمند اشک ماتم ریختند ، داغدار درگذشت این عزیز میباشند باشد که روح مطهرش در جوار ارباب  بی کفن و روح شهدای صدر اسلام منزل و ماوا گیرد ، یادش گرامی باد .

 

 

 

«رضا مشایخی» تعزیه‌خوان پیشکسوت درگذشت

 

 

 

  

 

 

 

«رضا مشایخی» از تعزیه‌خوانان قدیمی کشور،‌ روز گذشته دار فانی را وداع گفت. پیکر این پیرغلام اهل‌بیت(ع) ظهر امروز در روستای ورس استان قزوین خاکسپاری شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

به گزارش فارس، روز گذشته «رضا مشایخی» پیشکسوت تعزیه ایران در سن 63 سالگی در شهر قزوین دار فانی را وداع گفت. پیکر این پیرغلام اهل‌بیت(ع) پس از تشییع در شهر محمدیه، به روستای ورس منتقل و سپس خاکسپاری شد.
 

مراسم ترحیم این پیشکسوت تعزیه ایران روز چهارشنبه از ساعت 16 تا 18 در مسجد سیدالشهدا(ع) روستای ورس برگزار می‌شود.
 

بر اساس این گزارش،‌ رضا مشایخی که یکی از پیشکسوتان هنر تعزیه بود که از سن 5 سالگی اجرای تعزیه و موافق‌خوانی را آغاز و عمر خویش را در این راه ارادت به اهل‌بیت(ع) صرف کرد.
 

وی در طول حیات خویش، در جوامع و کشورهای مختلف از جمله آمریکا به اجرای تعزیه پرداخت.
 

زنده‌یاد مشایخی یکی از ارکان تعزیه حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان خوانسار - قريه قودجان بود. مراسم این حسینیه همه ساله با جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر از شیفتگان مکتب عاشورایی از اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود.

منبع : سايت قطره

 

 

 

 

 

مواظب باشیم تعزیه را از دست ندهیم
یادداشت ”محمد حسین ناصربخت” به مناسبت درگذشت ”رضا مشایخی” پیش کسوت تعزیه
 

 

رضا مشایخی، تعزیه خوان پیش کسوت، روز گذشته، 26 شهریورماه، در قزوین درگذشت.


"محمد حسین ناصربخت" نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر، به مناسبت درگذشت "رضا مشایخی" یادداشتی نوشته و در اختیار سایت ایران تئاتر قرار داده که به شرح زیر است:
گویی همین دیروز بود که بار سفر بستیم و به قول عمو هاشم برای برافراشتن پرچم تعزیه در شهر سوانگ کره جنوبی عازم شدیم.
قرار بود تعزیه شهادت حربن یزید ریاحی را بخوانیم و حر ما مرد خوش چهره و خوش  صدایی بود که از دیار نکته گویان و نکته پردازان قزوین (که یکی از کانون های اصلی هنر شبیه خوانی و دارای مکتب ویژه خود در موسیقی ،نسخ و اجرای تعزیه است) همراهی مان  می کرد.
آقا رضای مشایخی را می گویم.  همان که در کره جنوبی گل کاشت و امروز خبر رسید که سفر کرده. این بار سفری تنها، سفری که دیر یا زود ما را نیز به سوی خود خواهد خواند و ما دوره می کنیم شب را و روز را، هنوز را.
تعزیه این بار گلی را، بزرگی را، عاشقی را دوباره از دست داده که ضایعه ای سخت است، چون با هر استادی که می رود بخشی از تجربه راهی دیار فراموشی می شود. مواظب باشیم که تعزیه را از دست ندهیم.

 

 

 

 منبع : سايت  ايران تئاتر

 

 

 

 

   

 

 
 


 

  باکمال تاسف وتاثر با خبرشدم امروزیکشنبه بیست و ششم شهریورماه 

استاد و اسطوره تکرار نشدنی تعزیه ایران 

رضا مشایخی (معروف به رضا ورسی) 

 دار فانی را وداع گفت و جامعه تعزیه خوانان و تعزیه دوستان سراسر ایران اسلامی را داغدار و عزادار نمود . برای آنهایی که با تعزیه مانوس هستند لازم نیست عرض کنم که ایشان چه فردی بودند چون همه آشنایی دارند ولی برای آنهایی عرض میکنم که کمتر این مرحوم را میشناسند . ایشان از نوابغ تعزیه ایران بودند و شاید از قبیل ایشان به اندازه پنچ انگشت یک دست نداشته باشیم و باید سالها بگذرد تا فردی در تعزیه ایران همانند ایشان پای به عرصه ظهور برساند . فقدان این عزیز بزرگوار و اسطوره تعزیه ایران را به جامعه تعزیه ، تمامی تعزیه خوانان گرامی در سرتاسر ایران ، دوستداران صدیق ایشان و اهالی محترم شهرستان قزوین تسلیت عرض نموده و برای فرزندان و بستگان آن مرحوم صبر و شکیبائی را از درگاه ایزد یکتا مسئلت دارم . روحش شاد ویادش همواره گرامی باد.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Skip Navigation LinksSkip Navigation Links
كداميك از آثار ماندگار زير را جزء اركان اصلي آواز مذهبي مي دانيد



 
Skip Navigation Links